Нікомиді́а гра́дъ ѻ҆те́чество бѣ̀ а҆нѳі́ма ст҃а́гѡ.
Въ є҆гѡ́же млады́хъ є҆щѐ лѣ́тѣхъ ѹ҆жѐ соверше́ннагѡ мꙋ́жа ѻ҆бы́чаи пока́зывахꙋсѧ: съ цвѣ́томъ своеѧ̀ ю́ности приноша́ше неѕло́біѧ пло́дъ зрѣ́лый: расты́й тѣ́ломъ вкꙋ́пѣ растѧ́ше и҆ дх҃омъ.
въ во́зрастъ же до́брый прише́дъ, превзы́де всѣ́хъ добродѣ́телми.
и҆ въ кото́раѧ лѣ́та прирѡ́дныѧ а҆́ки плѣ́вы пшени́цы стра̑сти въ человѣ́цѣ ꙗ҆́вѣ и҆сходи́ти ѡ҆быко́ша: въ та̀ ѻ҆́нъ безстра́стіѧ бѣ̀ ѻ҆́бразъ.
Пло́ть є҆гѡ̀ бѣ̀ ѹ҆мерщвле́на, дꙋ́хъ смире́нъ, и҆скорене́на за́висть, ꙗ҆́рости въ не́мъ нижѐ слѣ́дъ бѧ́ше, гнѣ́въ нижѐ слы́шашесѧ когда̀, лѣ́ность прогна́на, ѡ҆бъ̃ѧде́нію съ піѧ́нствомъ не бѣ̀ въ не́мъ мѣ́ста, но воздержа́ніе во все́мъ, любо́вь ко всѣ́мъ, ми́ръ со всѣ́ми, бл҃горазꙋ́міе посредѣ̀ всѣ́хъ, тща́ніе є҆гѡ̀ ѡ҆ сла́вѣ бж҃іей пока́зывашесѧ предъ̃ всѣ́ми.
Та́кѡ є҆мꙋ̀ живꙋ́щꙋ, то̀ са́мое добродѣ́телное житіѐ досто́йна сщ҃е́нническагѡ чи́на є҆го̀ сотворѝ, въ не́мже бг҃омы́сленнѣй мл҃твѣ и҆ поле́знымъ трꙋда́мъ прилѣжа́щи, сло́вомъ и҆ дѣ́ломъ всѣ́хъ сп҃си́тельномꙋ пꙋтѝ ѹ҆ча́ше.
Та́же нікомиді́йскіѧ цр҃кве па́стырю ст҃о́мꙋ кѷрі́ллꙋ ѹ҆ме́ршꙋ, на прс̃то́лъ а҆нѳі́мъ возведе́сѧ.
є҆гѡ́же и҆збра́ніе ꙗ҆́кѡ досто́йно, свидѣ́телствовано бы́сть свы́ше, нбс̃номꙋ во вре́мѧ хиротониса́ніѧ ѡ҆блиста́вшꙋ въ цр҃кви свѣ́тꙋ, и҆ нѣ́коемꙋ бжс̃твенномꙋ гла́сꙋ слы́шавшꙋсѧ.
Пріе́мъ же правле́ніе нікомиді́йскіѧ цр҃кве, ꙗ҆́кѡ до́бръ ко́рмчій посредѣ̀ во́лнъ ѕѣ́лныхъ, цѣ́лъ кора́бль ѿ потопле́ніѧ соблюдѐ.
а҆́ще бо и҆ мно́зи хрс̃тіа́не въ мо́ри потоплѧ́еми быва́хꙋ за хрс̃та̀, ѻ҆ба́че не погрѧ́знꙋша въ вода́хъ ѕлоче́стіѧ, не потопѝ и҆́хъ въ себѣ̀ бꙋ́рѧ і҆дѡлопоклоне́ніѧ, ни пожрѐ и҆́хъ глꙋбина̀ преиспо́днѧгѡ а҆́да, но въ ти́хомъ и҆ небꙋ́рномъ приста́нищи нбс̃номъ ѡ҆брѣ́тошасѧ наставле́ніемъ и҆ ѹ҆правле́ніемъ а҆нѳі́ма па́стырѧ своегѡ̀.
То́й до́брый па́стырь, є҆два̀ не всѐ своѐ ста́до въ вѣнца́хъ мч҃ническихъ приведѐ бг҃ꙋ.
Вели́комꙋ бо на хрс̃тіа́ны гоне́нію належа́вшꙋ ѿ і҆дѡлопокло́нникѡвъ по все́й восто́чнѣй странѣ̀, а҆ наипа́че въ нікомиді́и, и҆дѣ́же тогда̀ ѕлочести́віи царѝ діоклитіа́нъ и҆ маѯіміа́нъ живѧ́хꙋ, нака́зываше ст҃ы́й, и҆ ѹ҆крѣплѧ́ше всѣ́хъ къ мч҃ническомꙋ по́двигꙋ: нн҃ѣ, речѐ: подоба́етъ на́мъ себѐ хрс̃тіа́нъ показа́ти, нн҃ѣ по́двига вре́мѧ, нн҃ѣ и҆́же є҆́сть во́инъ і҆и҃съ хрс̃то́въ, да ста́нетъ до́блественнѡ къ боре́нію.
здѣ̀ на́мъ є҆́сть ма́лѡ пострада́ти, за мно́гѡ страда́вшаго на́съ ра́ди хрс̃та̀.
здѣ̀ є҆го̀ и҆сповѣ́ждмо предъ̃ человѣ́ки, да та́мѡ ѻ҆́нъ на́съ и҆сповѣ́сть предъ̃ ѻ҆ц҃е́мъ свои́мъ, и҆́же на нб҃сѣ́хъ.
<#33>
здѣ̀ є҆го̀ предъ̃ людмѝ просла́вимъ, да та́мѡ ѻ҆́нъ на́съ просла́витъ предъ̃ а҆́гг҃лы свои́ми.
просла́вимъ ѹ҆̀бо бг҃а въ тѣлесѣ́хъ на́шихъ, да́вше себѐ на ра́ны.
ѹ҆мре́мъ вре́меннѡ, да жи́ви бꙋ́демъ вѣ́чнѡ.
не ѹ҆бои́мсѧ мꙋчи́телей ѹ҆бива́ющихъ: а҆́ще бо ѹ҆бію́тъ ны̀, то бл҃же́ннѣйшіѧ жи́зни бꙋ́дꙋтъ на́мъ вино́вни.
главꙋ̀ ѹ҆сѣ́ченꙋю десни́ца подвигополо́жника на́шегѡ вѣнце́мъ нетлѣ́ннымъ ѹ҆вѣнча́етъ.
ѹ҆́ды раздробле́ныѧ просвѣтѧ́тсѧ ꙗ҆́кѡ сл҃нце въ црс̃твіи є҆гѡ̀.
ра́ны наложе́ныѧ вѣ́чное ѹ҆мно́жатъ на́мъ воздаѧ́ніе.
кро́вное ѡ҆багре́ніе, въ черто́гъ на́съ введе́тъ жениха̀ нбс̃нагѡ.
ста́немъ ѹ҆̀бо до кро́ве, бꙋ́демъ позо́ръ а҆́гг҃лѡмъ и҆ чл҃вѣ́кѡмъ.
Сицевы́ми и҆ подо́бными си̑мъ словесы̀ ѹ҆крѣплѧ́юще ст҃о́мꙋ ста́до своѐ, ѽ ко́ль мно́гѡ вѣ́рныхъ дерзнове́ннѡ са́ми себѐ вда́ша на го́рькіѧ мꙋ́ки за сладча́йшаго і҆и҃са гдс̃а своегѡ̀:
нѣ́кто ѿ теплѣ́йшихъ вѣ́рою ревнꙋ́ѧ по бз҃ѣ, сицево̀ показа̀ дерзнове́ніе: є҆гда̀ повелѣ́ніе ца́рское на ѹ҆біе́ніе хрс̃тіа́нъ и҆зше́дшее на хартіѝ пи́санное, бы́сть посредѣ̀ гра́да нікомиді́йскагѡ прочте́но, и҆ къ стѣнѣ̀ на позо́рномъ мѣ́стѣ пригвожде́но: ѻ҆́нъ предъ̃ всѣ́ми ста́въ и҆сповѣ́да хрс̃та̀, и҆ повелѣ́ніе то̀ со стѣны̀ содра̀ и҆ растерза̀, велегла́снѡ ѹ҆корѧ́ѧ ѕлоче́стіе, и҆ то́й пе́рвый тогда̀ въ нікомиді́и показа́сѧ мꙋ́ченикъ.
По се́мъ мно́жайшій ѿ вельмѡ́жъ и҆ нача́лныхъ слꙋ́гъ до́мꙋ ца́рска, нача́ша и҆сповѣ́дати хрс̃та̀ ꙗ҆́снѡ, гл҃го́люще себѐ бы́ти хрс̃тіа́ны.
тако́въ бѣ̀ дѡроѳе́й, мардо́ній, и҆ мигдо́ній, и҆ пе́тръ, і҆́ндисъ же и҆ горго́ній, со и҆но́ю мно́жайшею дрꙋжи́ною, и҆̀же вдава́хꙋ себѐ на мꙋче́ніе за хрс̃та̀, ѿ ни́хже не ма́лѡ погꙋблѧ́хꙋ мꙋчи́тели разли́чными смертмѝ.
Въ то́же вре́мѧ къ тѧжча́йшей ско́рби хрс̃тіа́нѡмъ ве́щь прилꙋчи́сѧ сицева̀: невѣ́домо ѿкꙋ́дꙋ зажго́шасѧ пала̑ты ца́рскіѧ, и҆ вели́ка ча́сть и҆́хъ сгорѣ̀, є҆́же ѕлочести́віи на хрс̃тіа́нъ возложи́ша, глаго́люще: ꙗ҆́кѡ хрс̃тіа́не ѿ не́нависти запали́ша.
Тогда̀ ꙗ҆́рость ца́рскаѧ распали́сѧ ѕѣлѡ̀, и҆ па́че ѕвѣ́рѧ лю́та возрыча̀, пожира́ѧ хрс̃тіа́ны, и҆́хже вели́кое мно́жество меча́ми посѣца́емо бѧ́ше, и҆ні́и ѻ҆гне́мъ сжига́еми, но и҆ са́ми ѿ вѣ́рныхъ мно́жайшіи мꙋ́жи и҆ жєны̀, ви́дѧ дрꙋги̑мъ наноси́мꙋю и҆ себѣ̀ та́кожде неизбѣ́жнꙋю сме́рть, бжс̃твенною любо́вію разже́гшесѧ, ꙗ҆́кѡ въ нѣ́кꙋю прохла́дꙋ во ѻ҆́гнь себѐ вмета́хꙋ.
про́чее же мно́жество наро́да хрс̃тіа́нска ѿ мꙋчи́телей свѧ́зано бы́сть, и҆ въ ладіѝ всаждено̀, и҆ во глꙋбинѣ̀ морстѣ́й пото́плено: и҆ не то́чію живы́хъ, но и҆ ме́ртвыхъ мч҃нкѡвъ тѣлеса̀ че́стнѡ погребе́ннаѧ, неꙋкроти́маѧ ца́рскаѧ ꙗ҆́рость ѿ землѝ выко́пывати и҆ въ мо́ре вмета́ти повелѣ̀, да не ѿ ѡ҆ста́вшихсѧ хрс̃тіа́нъ почита́еми бꙋ́дꙋтъ.
толи́кѡ вели́кое бѧ́ше гоне́ніе, въ не́же пе́рвѣе всѣ́хъ ст҃ы́й а҆нѳі́мъ ꙗ҆́кѡ а҆́гнецъ на заколе́ніе и҆́сканъ бѣ̀.
пре́жде бо во́лцы па́стырѧ растерза́ти, та́же ста́до пожре́ти тща́хꙋсѧ.
но бж҃ій про́мыслъ и҆ покрове́ніе хранѧ́ше є҆го̀ въ нѣ́коей ве́си глаго́лемой сема́на, да пре́жде ѻ҆́вцы своѧ̀ слове́сныѧ по́слетъ къ бг҃ꙋ, по се́мъ са́мъ и҆́детъ, запечатлѣ́въ нікомиді́йскіѧ цр҃кве вѣ́рꙋ своеѧ̀ кро́ве и҆зліѧ́ніемъ.
<#34>
Тогда̀ и҆ ст҃ы́хъ мч҃нкъ двѣ̀ тмы̀ въ цр҃кви въ де́нь ржс̃тва̀ хрс̃то́ва сожже́ни, и҆ ѡ҆ста́нокъ ста́да є҆гѡ̀ въ темни́цѣ заключе́нъ, и҆̀хже ст҃ы́й ча́стыми писа́ніѧми свои́ми та́йнѡ къ ни́мъ посыла́емыми ѹ҆ча́ше и҆ ѹ҆твержда́ше, а҆́ще и҆ не бѣ̀ съ ни́ми тѣ́ломъ, ѹ҆дале́нъ бо бѣ̀ ѿ ни́хъ по бж҃ію велѣ́нію на вре́мѧ, дꙋ́хомъ же въ темни́цахъ и҆̀мъ присѣдѧ̀, посла́ніѧми свои́ми пи́щꙋ дх҃о́внꙋю предлага́ше: ѻ҆́вцы ꙗ҆́вѣ, па́стырь же та́й съ волка́ми борѧ́шесѧ.
и҆ не мꙋче́ніѧ боѧ́сѧ кры́ѧшесѧ ст҃ы́й, но да и҆ ѹ҆че́ніемъ и҆ моли́твою, сла́бѣйшихъ подтверди́тъ, немощнѣ́йшихъ ѹ҆крѣпи́тъ, боѧзли́выхъ дерзнове́нныхъ сотвори́тъ, доне́лѣже всѣ́хъ предста́витъ хрс̃тꙋ̀, та́же и҆ себѐ преда́стъ на ты́ѧжде мꙋ́ки.
Є҆гѡ̀ подтвержде́ніемъ нѣ́кій ѿ вѣ́рныхъ и҆́менемъ зинѡ́нъ, са́номъ во́инъ, предъ̃ всѣ́ми царѧ̀ маѯіміа́на ѡ҆ ѕлоче́стіи ѡ҆бличѝ.
бѣ́ бо въ нікомиді́и бли́зъ позо́рищнагѡ мѣ́ста хра́мъ ꙗ҆зы́ческіѧ боги́ни цере́ры, ю́же вельмѝ та́мѡ почита́хꙋ.
то́й боги́нѣ нѣ́когда маѯіміа́нъ съ во́инствомъ свои́мъ и҆ всѣ́мъ наро́домъ, мно́гꙋю приноша́ше же́ртвꙋ, покланѧ́ѧсѧ і҆́дѡлꙋ.
во вре́мѧ же тогѡ̀ богоме́рзскагѡ пра́здника, зинѡ́нъ ста́въ на высо́комъ мѣ́стѣ, ве́ліимъ къ царю̀ возгласѝ гла́сомъ: прелща́ешисѧ, ѽ царю̀, бездꙋ́шномꙋ покланѧ́ѧсѧ ка́меню и҆ нѣмо́мꙋ дре́вꙋ, є҆́сть бо сіѐ ле́сть бѣсо́вскаѧ, въ па́гꙋбꙋ покло́нникѡвъ свои́хъ ведꙋ́щаѧ, позна́й, ѽ маѯіміа́не, и҆ ты́ѧ твоѧ̀ ѻ҆́чи тѣле́сныѧ, вкꙋ́пѣ же и҆ внꙋ́тренніѧ къ нб҃сѝ ѡ҆братѝ.
ви́ждь и҆ ѿ пресвѣ́тлагѡ ѻ҆́нагѡ созда́ніѧ, и҆спыта́й ѡ҆ созда́телѣ, како́въ творе́цъ, позна́й ѿ тва́ри.
наꙋчи́сѧ сего̀ чти́ти бг҃а, и҆́же не въ кро́ви закала́емыхъ и҆ смра́дномъ ды́мѣ пали́мыхъ безслове́сныхъ бл҃говоли́тъ скотѡ́въ, но въ чи́стыхъ дꙋша́хъ, и҆ чи́стомъ разꙋ́мнагѡ созда́ніѧ се́рдцѣ.
Сіѐ слы́шавъ маѯіміа́нъ, повелѣ̀ є҆́мши є҆го̀ ка́меніемъ въ лицѐ и҆ во ѹ҆ста̀ би́ти за таково́е дерзнове́нное къ царю̀ глаго́ланіе.
и҆зби́ша же є҆мꙋ̀ и҆ зꙋ́бы, сокрꙋши́ша ви́дъ є҆гѡ̀, сотро́ша ꙗ҆зы́къ хрс̃та̀ и҆сповѣ́дающь, на коне́цъ є҆́ле жи́ва и҆зве́дше и҆зъ̃ гра́да, ѹ҆сѣ́кнꙋша ст҃ꙋ́ю є҆гѡ̀ главꙋ̀ по повелѣ́нію царе́вꙋ.
Въ то̀ вре́мѧ ст҃ы́й а҆нѳі́мъ ѿ своегѡ̀, въ не́мже кры́ѧшесѧ, мѣ́ста посла̀ діа́кона съ свои́ми пи́смены къ дѡроѳе́ю сѣдѧ́щꙋ въ темни́цѣ, и҆ ко всѣ́мъ, и҆̀же съ ни́мъ заключе́ни бѧ́хꙋ хрс̃та̀ ра́ди, возбꙋжда́ѧ и҆̀хъ къ терпѣ́нію, да ѹ҆́мрꙋтъ веселѧ́щесѧ за всѣ́хъ жизнода́вца гдс̃а.
сего̀ діа́кона ꙗ҆́ша пога́не, и҆ предста́виша маѯіміа́нꙋ царю̀ съ пи́смены ст҃а́гѡ а҆нѳі́ма, къ мч҃нкѡмъ по́сланными: ꙗ҆́же взе́мь ца́рь прочтѐ, и҆ ѡ҆брѣ́те пи́сано то̀, є҆́же бѣ̀ є҆мꙋ̀ не ѹ҆го́дно.
бѧ́ше бо та́мѡ пи́сано любе́зное ѿ ст҃а́гѡ цѣлова́ніе, ѹ҆се́рдное сострада́ніе, ѻ҆ч҃еское наказа́ніе, па́стырское ѹ҆че́ніе, ст҃и́телское блгс̃ве́ніе, къ по́двигꙋ мч҃нческомꙋ, и҆ і҆́дѡлѡвъ попра́нію ѹ҆крѣпле́ніе.
<#35>
ѡ҆ се́мъ все́мъ разъ̃ѧри́всѧ ца́рь, повелѣ̀ всѣ́хъ и҆зве́дши и҆зъ̃ темни́цы предста́вити своемꙋ̀ сꙋдꙋ̀.
на ни́хже ѻ҆́комъ го́рдымъ и҆ лице́мъ ѕвѣри́нымъ воззрѣ́въ, мно́гѡ и҆̀хъ ѹ҆корѝ.
та́же повелѣ̀ прочестѝ посла̑ніѧ а҆нѳі́мѡва на ѹ҆ко́ръ и҆ ѡ҆бличе́ніе и҆́хъ.
сегѡ̀ (речѐ) вы̀ чл҃вѣ́ка ѕла́гѡ преле́стнымъ ба́снемъ вѣ́рꙋете; и҆ є҆гѡ̀ развраще́ннагѡ ѹ҆че́ніѧ слꙋ́шаете, а҆ не повелѣ́ніѧ ца́рскагѡ; Ѻ҆ни́ же что́мое посла́ніе слы́шаще, и҆ діа́кона а҆нѳі́мова ви́дѧще, ѕѣлѡ̀ ра́довахꙋсѧ.
и҆ сле́зы ѿ ра́дости и҆спꙋща́юще, діа́кона ѿдале́че стоѧ́щаго привѣ́тствовахꙋ взо́ромъ свѣ́тлымъ, лице́мъ ра́достнымъ, и҆ главо́ю преклоне́нною.
слы́шаннаѧ же словеса̀ ст҃а́гѡ а҆нѳі́ма, ꙗ҆̀же на ѹ҆коре́ніе и҆́хъ чтѧ́хꙋсѧ, слага́хꙋ въ срд̃цѣ свое́мъ.
тогда̀ ца́рь речѐ къ діа́конꙋ: рцы̀ на́мъ, ѿкꙋ́дꙋ прише́лъ є҆сѝ; кто̀ дадѐ тебѣ̀ сіѧ̑, наро́дъ развраща́ющаѧ посла̑ніѧ; и҆ гдѣ̀ кры́етсѧ посла́вый тѧ̀;
Діа́конъ же ѿве́рзъ ѹ҆ста̀ блгд̃ти пѡ́лнаѧ, глаго́лати нача̀ си́це: и҆́же сіѧ̑ посла́ніѧ посыла́етъ, па́стырь є҆́сть: ѿстоѧ́ же дале́че ѿ ста́да, писмены̀ наказꙋ́етъ є҆̀ и҆ возбꙋжда́етъ ко бл҃гоче́стію, па́че же є҆гда̀ слы́шитъ нахожде́ніе мно́гихъ волкѡ́въ на ста́до слове́сное, тогда̀ велегла́снѡ ѻ҆вца́мъ возвѣща́етъ, что̀ и҆́мꙋтъ твори́ти.
возвѣща́етъ же ѿ пе́рвѣйшагѡ па́стырѧ словеса̀ сіѧ̀: не ѹ҆бо́йтесѧ ѿ ѹ҆бива́ющихъ тѣ́ло, дꙋши́ же не могꙋ́щихъ ѹ҆би́ти.
сіѐ а҆́зъ посла́ніе семꙋ̀ хрс̃то́вꙋ ста́дꙋ приношꙋ̀, и҆ сказꙋ́ю.
гдѣ́ же ѻ҆́нъ є҆́сть ны́нѣ, не повѣ́мъ, вели́ко бы́ло бы безꙋ́міе, а҆́ще бы бы́лъ преда́телемъ па́стырѧ моегѡ̀, ѿ негѡ́же мно́гаѧ пріе́млетсѧ по́льза, и҆́же и҆ безъ̃ моегѡ̀ ѡ҆ не́мъ возвѣще́ніѧ ско́рѡ ꙗ҆вле́нъ бꙋ́детъ: Не мо́жетъ бо гра́дъ ѹ҆кры́тисѧ верхꙋ̀ горы̀ стоѧ̀.
Си́ми дерзнове́нными словесы̀ разгнѣ́ванъ мꙋчи́тель, ѡ҆сꙋдѝ ст҃а́го діа́кона на сме́рть.
бѣ́ же и҆́мѧ є҆мꙋ̀ ѳео́філъ.
Пе́рвѣе ѹ҆́бѡ сладкоглаго́ливый є҆гѡ̀ ꙗ҆зы́къ ѿрѣ́заша, та́же ка́меніемъ побива́юще, и҆ стрѣла́ми ѹ҆ѧзвлѧ́юще є҆го̀ ѹ҆би́ша.
По се́мъ предста́вленныхъ сꙋдꙋ̀ мꙋ́ченикѡвъ повелѣ̀ разли́чнѣ погꙋби́ти.
ст҃о́мꙋ дѡроѳе́ю главꙋ̀ ѹ҆сѣщѝ.
Мардо́ніѧ же ѻ҆гне́мъ сожещѝ.
Мигдо́ніѧ жива́го въ ро́въ воврещѝ и҆ засы́пати земле́ю.
Горго́ніѧ же и҆ і҆́ндиса и҆ петра̀, жерно́вый ка́мень на вы́ю ѡ҆бѣ́сивше, въ мо́ре воврещѝ.
и҆ всѣ́хъ про́чихъ мно́гими ѹ҆мори́ти сме́ртми.
и҆̀же разли́чными сме́рти пꙋтьмѝ всѝ є҆ди́номꙋ гдс̃ꙋ взыдо́ша.
вве́рженныхъ же мч҃нкѡвъ тѣлеса̀ въ мо́ре ры́бари мре́жами и҆звлеко́ша, и҆̀хже є҆ди́на дѣви́ца и҆́менемъ до́мна погреба́ше.
то̀ ѹ҆вѣ́давше ѕлочести́віи, мече́мъ ю̀ ѹ҆би́ша надъ̃ мощмѝ ст҃ы́хъ молѧ́щꙋюсѧ.
Въ то́же вре́мѧ и҆ є҆ѵѳѵ́мій, и҆́же ѹ҆че́ніемъ свои́мъ мно́гихъ ко и҆сповѣ́данію хрс̃та̀ и҆ мч҃ническомꙋ по́двигꙋ приведѐ, та́можде въ нікомиді́и, по разли́чныхъ мꙋ́кахъ ме́чнꙋю пріѧ̀ кончи́нꙋ.
та́же по мно́гихъ, приспѣ̀ вре́мѧ и҆ ст҃о́мꙋ а҆нѳі́мꙋ пострада́ти за свидѣ́телство і҆и҃съ хрс̃то́во.
Кры́ющꙋсѧ є҆мꙋ̀ въ вышерече́нной ве́си сема́нѣ, и҆ та́йнѡ сло́во бж҃іе сѣ́ющꙋ, и҆ вѣ́рꙋ во хрс̃та̀ гдс̃а ѹ҆множа́ющꙋ, ѹ҆вѣ́да ѡ҆ не́мъ маѯіміа́нъ, и҆ а҆́біе два́десѧть во́инѡвъ ко́нныхъ посыла́етъ ꙗ҆́ти є҆го̀.
ѻ҆́ни же дости́гше тоѧ̀ ве́си, срѣто́ша ст҃а́го а҆нѳі́ма, и҆ є҆го̀ самаго̀ ѡ҆ не́мъ вопроша́хꙋ: гдѣ̀ ѡ҆брѣта́етсѧ а҆нѳі́мъ ѹ҆чи́тель хрс̃тіа́нскій, ѻ҆́нъ же пое́мъ и҆̀хъ ведѐ въ хра́минꙋ свою̀, гл҃го́лѧ: повѣ́мъ ѡ҆ а҆нѳі́мѣ, и҆ да́мъ є҆го̀ въ рꙋ́цѣ ва́ши, то́чію почі́йте ма́лѡ ѿ пꙋтѝ.
предста́ви же и҆̀мъ снѣ́дь, и҆ сотворѝ и҆̀мъ по си́лѣ ѹ҆чрежде́ніе, ѹ҆гости́въ и҆̀хъ любо́внѡ: та́же ꙗ҆вѝ себѐ а҆нѳі́ма бы́ти.
А҆́зъ є҆́смь, речѐ, є҆го́же вы̀ и҆́щете, поими́те мѧ и҆ веди́те къ посла́вшемꙋ ва́съ.
Сіѐ слы́шавше во́ини ѹ҆диви́шасѧ, и҆ стыдѧ́хꙋсѧ воззрѣ́ти на честны́ѧ сѣди́ны є҆гѡ̀, ви́дѧще любо́вное пріѧ́тіе и҆ ѹ҆гоще́ніе ѿ негѡ̀ и҆̀мъ сотворе́нное: помышлѧ́юще же, ꙗ҆́кѡ не на добро̀ жи́зни сеѧ̀ непови́ннаго сего̀ и҆ до́браго чл҃вѣ́ка повестѝ и҆́мꙋтъ къ мꙋчи́телю, но на послѣ́днее ѕло̀ и҆ и҆звѣ́стнꙋю по лю́тыхъ мꙋ́кахъ сме́рть: є҆́же и҆̀мъ жа́лостно бѣ̀ и҆ сты́дно предъ̃ лице́мъ а҆нѳі́мовымъ.
и҆ реко́ша ст҃о́мꙋ: не пое́млемъ тѧ̀ съ собо́ю, но кры́тисѧ тебѣ̀ совѣ́тꙋемъ, на́мъ же довлѣ́етъ рещѝ предъ̃ маѯіміа́номъ, ꙗ҆́кѡ всю́дꙋ ѻ҆́крестъ нікомиді́и а҆нѳі́ма и҆ска́хомъ, и҆ не ѡ҆брѣто́хомъ.
Хранѧ́й же прилѣ́жнѡ за́пѡвѣди гдс̃ни а҆нѳі́мъ, ѹ҆ча́ше и҆̀хъ глаго́лати и҆́стинꙋ, не хотѧ̀, да є҆гѡ̀ ра́ди рекꙋ́тъ лжꙋ̀, къ семꙋ́же и҆ жела́ѧ за хрс̃та̀ ѹ҆мре́ти, ꙗ҆́сѧ пꙋтѝ съ ни́ми.
и҆ды́й же вкꙋ́пѣ, гл҃го́лаше и҆̀мъ сло́во бж҃іе, ѹ҆ча̀ и҆̀хъ вѣ́рѣ въ гдс̃а на́шего і҆и҃са хрс̃та̀.
и҆ не вотщѐ падѐ сѣ́ѧнное сло́ва сѣ́мѧ, но на до́брꙋю ѹ҆лꙋчѝ зе́млю, вкорени́сѧ бо въ се́рдце и҆́хъ, прозѧбѐ и҆ возрастѐ въ соверше́ніе вѣ́ры.
Є҆гда́ же пріидо́ша къ рѣцѣ̀, сотворѝ ѡ҆ ни́хъ мл҃твꙋ, и҆ крс̃тѝ во и҆́мѧ ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ ст҃а́гѡ дх҃а.
и҆ па́ки ꙗ҆́шасѧ пꙋтѝ съ дꙋшеполе́зною бесѣ́дою, до́ндеже достиго́ша гра́да.
вше́дшꙋ же во гра́дъ а҆нѳі́мꙋ, возвѣще́но ѡ҆ не́мъ бы́сть маѯіміа́нꙋ.
ѻ҆́нъ же повелѣ̀ є҆го̀ себѣ̀ предста́вити свѧ́зана.
Ста̀ ѹ҆́бѡ ст҃ы́й предъ̃ мꙋчи́телемъ, свѧ́заны и҆мы́й рꙋ́цѣ созадѝ: та́кѡ бо подоба́ше пра́вды ра́ди предъ̃ сꙋди́щемъ нечести́выхъ ꙗ҆́кѡ ѕлодѣ́ю свѧ́занꙋ ста́ти: ѹ҆́мъ же свобо́денъ къ нб҃сѝ и҆мѣ̀, по́мощи ѿтꙋ́дꙋ надѣ́ѧсѧ.
Повелѣ́ же мꙋчи́тель всѧ̑ ѻ҆рꙋ́діѧ къ мꙋче́нію ѹ҆готѡ́ваннаѧ предложи́ти, хотѧ̀ пе́рвѣе си́хъ видѣ́ніемъ ѹ҆страши́ти а҆нѳі́ма, да ѹ҆зрѣ́въ ѻ҆́наѧ, позна́етъ, что̀ страда́ти и҆́мать, и҆ ѹ҆боѧ́всѧ прекло́нитсѧ къ во́ли ца́рстѣй.
Та́же нача̀ вопроша́ти є҆го̀ глаго́лѧ: ты́ ли є҆сѝ а҆нѳі́мъ заблꙋжда́ѧй по нѣ́коемъ про́стѣмъ чл҃вѣ́цѣ глаго́лемомъ хрс̃тѣ̀, веды́й за собо́ю въ то́ежде заблꙋжде́ніе и҆ наро́дъ про́стъ, прелща́ѧ и҆̀хъ, и҆ развраща́ѧ проти́витисѧ ца́рскомꙋ на́шемꙋ повелѣ́нію, бо́ги же на́ша безчи́сленными ла́ѧніи хꙋ́лѧ и҆ ѹ҆карѧ́ѧ; Ѻ҆́нъ же, и҆ предложе́ннымъ ѻ҆рꙋ́діѧмъ, и҆ мꙋчи́телевымъ словесе́мъ ра́внѣ посмѣѧ́всѧ, речѐ: вѣ́ждь, ѽ царю̀, ꙗ҆́кѡ къ твоемꙋ̀ семꙋ̀ <#37> вопроше́нію не ѿвѣща́лъ бы тебѣ̀ ни ма́лѡ, а҆́ще не бы̀ совѣ́товалъ мнѣ̀ бжс̃твенный а҆пс̃лъ, ѹ҆ча́й на́съ словесѐ ѡ҆ на́шемъ ѹ҆пова́ніи: ѡ҆бѣща́ бо на́мъ бг҃а да́ти ѹ҆ста̀ и҆ премꙋ́дрость, є҆́йже не возмо́гꙋтъ проти́витисѧ, и҆лѝ ѿвѣща́ти всѝ противлѧ́ющіисѧ на́мъ.
И҆́бо а҆́зъ пе́рвѣе і҆́дѡлѡмъ ва́шимъ, и҆̀хже бога́ми нарица́ете, смѣѧ́хсѧ: ны́нѣ же смѣю́сѧ вели́комꙋ безꙋ́мію твоемꙋ̀, ꙗ҆́кѡ надѣ́ѧлсѧ є҆сѝ ѿто́ргнꙋти мѧ̀ ѿ созда́телѧ моегѡ̀, и҆́же и҆ тебѐ неблагода́рное созда́ніе свои́мъ почти́лъ ѻ҆́бразомъ.
Почто́ бо мѧ̀ на сꙋ́дъ тво́й свѧ́зана приве́лъ є҆сѝ, и҆ ѻ҆рꙋ̑діѧ мꙋ́къ предъ̃ ѻ҆́чи мнѣ̀ положи́лъ є҆сѝ; хо́щеши ли си́ми ѹ҆страши́ти тѧ̀, да ѹ҆боѧ́всѧ повинꙋ́сѧ безбо́жномꙋ велѣ́нію твоемꙋ̀; но не возмо́жеши си́ми ѹ҆страши́ти тогѡ̀, и҆́же са́мъ ѹ҆мре́ти по гдс̃ѣ свое́мъ и҆́щетъ.
Предлага́й сіѧ̀ те́мъ, и҆̀же сꙋ́ть малодꙋ́шни и҆ боѧзли́ви, и҆̀мже живо́тъ вре́менный вели́кимъ є҆́сть ѹ҆тѣше́ніемъ, живота́ же вре́меннагѡ лише́ніе и҆̀мъ є҆́сть вели́кою мꙋ́кою, тѣ́хъ, не менѐ, страшѝ си́ми.
Мнѣ́ бо сіѐ бре́нное тѣ́ло и҆ вре́меннаѧ жи́знь є҆́сть а҆́ки тѧ̑жкіѧ ѹ҆́зы и҆ темни́ца, не даю́щаѧ дꙋшѝ мое́й прейтѝ къ жела́емомꙋ бг҃ꙋ: твоѧ́ же гроза̀, ка̑зни и҆ мꙋ́ки, пріѧ́тнѣйши мнѣ̀ сꙋ́ть па́че сла́дости всѧ́кіѧ: и҆́мꙋтъ бо себѣ̀ послѣ́дꙋющꙋю сме́рть: ꙗ҆́же є҆гда̀ ѿ тѣле́сныхъ мѧ̀ разрѣши́тъ ѹ҆́зъ, по́слетъ мѧ̀ та́мѡ, и҆дѣ́же є҆́сть всѐ моѐ жела́ніе.
Сіѧ̑ є҆гда̀ и҆зречѐ ст҃ы́й, повелѣ̀ мꙋчи́тель ка́меніемъ въ вы́ю би́ти є҆го̀.
Ѻ҆́нъ же ꙗ҆́кѡ нача́ло по хрс̃тѣ̀ страда́ніе, и҆ вѣнцє́въ ѡ҆снова́ніе, бл҃года́рнѡ пріе́млѧ, бо́лшихъ ра́нъ жела́ше, лꙋ́чшее хотѧ̀ воздаѧ́ніе наслѣ́довати.
и҆ ѿча́сти смѣѧ́сѧ и҆ порꙋга́ѧсѧ мꙋчи́телю, ѿча́сти же разъ̃ѧрѧ́ѧ є҆го̀, да бо́лшими повели́тъ мꙋ́чити ра́нами, про̃ро́ческое повторѧ́ше сло́во: бо́зи (речѐ) и҆̀же нб҃сѝ и҆ землѝ не сотвори́ша, да поги́бнꙋтъ.
Та̀ словеса̀ се́рдце мꙋчи́телево пронико́ша, и҆ повелѣ̀ разже́нными рожна́ми желѣ́зными провертѣ́ти но́зѣ є҆гѡ̀, но та̀ мꙋ́ка бѣ̀ весе́ліемъ ст҃о́мꙋ, ра́дꙋѧсѧ бо хвалѧ́ше бг҃а, сподо́бившаго є҆го̀ сицева̑ѧ терпѣ́ти ѡ҆ и҆́мени і҆и҃съ хрс̃то́вѣ.
Та́же повелѣ̀ маѯіміа́нъ подсла́ти на землѝ чрепи̑ны ѻ҆́стры, и҆ на ни́хъ на́га страда́лца возложе́на би́ти же́зліемъ жесточа́е, да сꙋгꙋ́баѧ болѣ́знь срд̃це є҆гѡ̀ прохо́дитъ, и҆ све́рхꙋ ѿ біе́ніѧ же́зліемъ, сни́зꙋ ѿ ѻ҆строты̀ чрепи́нъ.
ѻ҆́нъ же и҆ тогда̀ не ѿчаѧва́ѧсѧ свое́й надъ̃ мꙋчи́телемъ побѣ́ды, поѧ́ше сіѧ̑: бл҃годарю́ тѧ гдс̃и цр҃ю̀ вѣкѡ́въ, ꙗ҆́кѡ препоѧ́салъ мѧ̀ є҆сѝ си́лою на бра́нь, спѧ́лъ є҆сѝ всѧ̀ востаю́щыѧ на мѧ̀.
и҆ врагѡ́въ мои́хъ да́лъ мѝ є҆сѝ хребе́тъ, и҆ ненави́дѧщыѧ мѧ̀ потреби́лъ є҆сѝ.
По то́мъ и҆́нꙋю мꙋчи́тель и҆зъ̃ѡбрѣта́етъ мꙋ́кꙋ: сапогѝ мѣ́дѧны разже́гъ возложѝ на но́зѣ є҆гѡ̀.
но нѣ́каѧ свы́ше бжс̃твеннаѧ блгд̃ть ѡ҆сѣнѝ страда́лца, ѹ҆крѣплѧ́ющаѧ є҆го̀ въ мꙋ́кахъ, и҆ слы́ша гла́съ ѡ҆бѣщава́ющь є҆мꙋ̀ вѣне́цъ вско́рѣ, и҆ творѧ́щь весе́ліе се́рдце є҆гѡ̀, <#38> ꙗ҆́кѡ ѿ бжс̃твеннагѡ тогѡ̀ ѹ҆тѣше́ніѧ нача̀ ꙗ҆́вѣ нерадѣ́ти ѡ҆ мꙋ́цѣ, и҆ а҆́ки бы нико́еѧже терпѣ́лъ болѣ́зни, склабѧ́шесѧ лице́мъ веселѧ́сѧ.
Мꙋчи́тель же ви́дѧ сіѧ̑ и҆зꙋмѣва́шесѧ, и҆ глаго́лаше, ꙗ҆́кѡ во́лхвъ є҆́сть, и҆ нѣ́кіимъ чарова́ніемъ премога́етъ си́лꙋ ѻ҆гнѧ̀ жгꙋ́щагѡ.
Вопроша́ше же вины̀, почто̀ весели́тсѧ въ таковѣ́й мꙋ́цѣ сꙋ́щи; Ѻ҆́нъ же речѐ: тогѡ̀ ра́ди ра́достенъ є҆́смь, ꙗ҆́кѡ настоѧ́щіѧ мꙋ̑ки сꙋ́ть мнѣ̀ ѹ҆пова́ніемъ и҆звѣ́стнымъ ѡ҆бѣща́нныхъ бл҃гъ.
вско́рѣ же побѣди́ти и҆́мамъ всꙋ́е надме́ннꙋю твою̀ горды́ню, и҆ бо́ги твоѧ̀ си́лъ человѣ́ческихъ мно́гѡ немощнѣ́йши покажꙋ̀, ꙗ҆́кѡ и҆́маши ка́ѧтисѧ ѡ҆ ѕло́бѣ твое́й во вѣ́ки, но неполе́зно: и҆ не пе́рвѣе ѿ житіѧ̀ сегѡ̀ ѿи́деши, да́же въ вѣ́чнꙋю ѡ҆сꙋ́дишисѧ поги́бель.
Си́ми словесы̀ горѣ́е разже́гсѧ мꙋчи́тель, повелѣ̀ ст҃а́го въ колесꙋ̀ привѧза́ти, и҆ ѡ҆браща́юще съ ни́мъ ко́ло, тѣ́ло є҆гѡ̀ ѻ҆гне́мъ жещѝ.
є҆гда́ же слꙋги̑ повелѣ́ное твори́ти нача́ша, къ колесꙋ̀ а҆нѳі́ма привѧзꙋ́юще и҆ ѻ҆́гнь подлага́юще, внеза́пꙋ падо́ша ꙗ҆́кѡ мє́ртвы, и҆́бо ста̀ ко́ло, и҆ ѹ҆стреми́сѧ ѻ҆́гнь на ни́хъ, и҆ ѡ҆палѝ и҆̀хъ, и҆ и҆сповѣ́даше предъ̃ мꙋчи́телемъ глаго́люще: є҆гда̀ нача́хомъ ѡ҆браща́ти ко́ло и҆ подпалѧ́ти привѧ́заннаго, ꙗ҆ви́шасѧ бли́зъ на́съ трѝ свѣтоно́сніи мꙋ́жи, гл҃го́люще, не бо́йсѧ ра́бе бж҃ій а҆нѳі́ме.
Воззрѣ́вшымъ же и҆̀мъ на на́съ, нападѐ стра́хъ на ны̀, и҆ ѻ҆́гнь и҆́же подъ̃ колесо́мъ на ли́ца на́ша ѡ҆брати́сѧ, и҆ вредѝ на́съ.
Сіѐ слы́шавъ мꙋчи́тель диви́сѧ, и҆ всѧ̀ сіѧ̑ причита̀ волхвова́нію.
сне́мши же съ колеса̀ ст҃а́го а҆нѳі́ма, ме́чнымъ ѹ҆сѣче́ніемъ преща́ше є҆мꙋ̀, а҆́ще не пожре́тъ і҆́дѡлѡмъ.
Мч҃нкъ же ѡ҆ ме́чномъ ѹ҆сѣче́ніи слы́шавъ возра́довасѧ, и҆ молѝ бг҃а прилѣ́жнѡ, да да́стъ є҆мꙋ̀ скорѣ́е прейтѝ къ ста́дꙋ своемꙋ̀, пре́жде є҆гѡ̀ пꙋте́мъ мч҃ничества къ нб҃сѝ возше́дшемꙋ, дабы̀ мо́глъ рещѝ: сѐ а҆́зъ, и҆ дѣ́ти, ꙗ҆̀же мѝ да́лъ є҆сѝ бж҃е.
Но пе́рвѣе повелѣ̀ є҆го̀ ѕлочести́вый вестѝ въ темни́цꙋ желѣ́зными вери́гами свѧ́зана.
веде́нъ же хвалѧ́ше и҆ бл҃гословѧ́ше бг҃а ѡ҆ всѣ́хъ, и҆ внеза́пꙋ ѡ҆блиста̀ є҆го̀ съ небесѐ свѣ́тъ, и҆ сокрꙋши́шасѧ вери̑ги.
ведꙋ́щіи же слꙋгѝ падо́ша ѿ стра́ха.
ѻ҆́нъ же воздви́гъ и҆̀хъ, повелѣ́ное твори́ти и҆̀мъ велѧ́ше.
Доше́дъ же темни́цы, вни́де ст҃ы́й посредѣ̀ ѕлодѣ́євъ и҆ разбо́йникѡвъ та́мѡ сѣдѧ́щихъ, и҆ а҆́ки на пи́ръ и҆лѝ на бра́къ введе́нъ, веселѧ́шесѧ.
Предложи́въ же и҆̀мъ дх҃о́внꙋю сло́ва бж҃іѧ пи́щꙋ, и҆ предста́вивъ бл҃гоче́стіѧ питіѐ, приѡбрѣ́те и҆̀хъ хрс̃тꙋ̀, и҆ присоединѝ цр҃кви, наꙋчи́въ вѣ́ры и҆ бл҃ги́хъ дѣ́лъ, та́можде въ темни́цѣ породѝ и҆̀хъ ба́нею кр҃ще́ніѧ.
И҆ бы́сть темни́ца цр҃ковію свѣ́тлою дх҃а ст҃а́гѡ и҆спо́лненною.
и҆дѣ́же сѣдѧ́ще де́нь и҆ но́щь, же́ртвꙋ хвале́ніѧ приноша́хꙋ бг҃ꙋ.
Ѹ҆вѣ́давъ же сіѐ маѯіміа́нъ, повелѣ̀ є҆го̀ привестѝ предъ̃ себѐ, и҆ нача̀ ласка́нми къ поклоне́нію богѡ́въ приводи́ти, ѡ҆бѣща́ѧ сотвори́ти є҆го̀ пе́рвѣйша всѣ́хъ і҆ере́ѡвъ жрꙋ́щихъ і҆́дѡлѡмъ.
<#39>
но ѻ҆́нъ ѻ҆бы́чнымъ свои́мъ дерзнове́ніемъ ѿвѣща̀ царю̀, гл҃го́лѧ: є҆́смь и҆ пре́жде твои́хъ слове́съ нача́лный посредѣ̀ бж҃іихъ і҆ере́ѡвъ сщ҃е́нникъ, сщ҃е́нникъ же пе́рвѣйшагѡ па́стырємъ нача́лника хрс̃та̀, и҆́же въ пло́ть мою̀ ѡ҆блече́сѧ, и҆ ко мнѣ̀ менѐ ра́ди сни́де: то́й бы́сть бг҃ꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ же́ртва ѡ҆ лю́дехъ, на крс̃тѣ̀ ѹ҆́мре, погребе́сѧ и҆ воскр҃се трідне́внѡ, и҆ на нб҃са̀ со сла́вою взы́де, возводѧ̀ съ собо́ю всѣ́хъ вѣ́рꙋющихъ въ него̀.
тогѡ̀ є҆́смь а҆́зъ сщ҃е́нникъ, и҆ томꙋ̀ себѐ сама́го приношꙋ̀ же́ртвꙋ жи́вꙋ, ва́ше же жре́чество и҆ же́ртва и҆ бо́ги мни́міи, тма̀ сꙋ́ть, и҆ во тмꙋ̀ вѣ́чнꙋю по́йдꙋтъ.
Слы́шавъ сіѧ̑ мꙋчи́тель, ѡ҆сꙋдѝ є҆го̀ на сме́рть, и҆ и҆дѧ́ше ст҃ы́й къ сме́рти ра́дости и҆спо́лненъ: ны́нѣ (речѐ) вре́мѧ весе́ліѧ моегѡ̀, нн҃ѣ полꙋче́ніе жела́ніѧ моегѡ̀, ны́нѣ жи́зни вѣ́чныѧ ѿверза́етсѧ мѝ две́рь, да и҆зше́дъ ѿ тѣ́ла, вни́дꙋ ко гдс̃ꙋ, и҆ насы́щꙋсѧ, внегда̀ ꙗ҆ви́тсѧ мѝ сла́ва є҆гѡ̀.
Дости́гше же мѣ́ста, на не́мже и҆мѣ̀ вре́менною сме́ртію на неконча́емый живо́тъ прейтѝ, и҆спросѝ вре́мѧ къ мл҃твѣ, и҆ дово́лнѣ помоли́всѧ, преклонѝ ст҃ꙋ́ю свою̀ главꙋ̀, ю́же сѣки́рою ѹ҆сѣко́ша по повелѣ́нію царе́вꙋ, и҆ та́кѡ пріѧ̀ коне́цъ мꙋче́ніѧ своегѡ̀ за хрс̃та̀ септе́мвріѧ въ г҃. де́нь.
Ве́черꙋ же бы́вшꙋ, нѣ́ціи ѿ вѣ́рныхъ та́йнѡ прише́дше, взѧ́ша многострада́лное є҆гѡ̀ тѣ́ло, и҆ погребо́ша чс̃тнѡ, сла́вѧще ст҃ꙋ́ю тро̃цꙋ, ѻ҆ц҃а̀, и҆ сн҃а, и҆ ст҃а́го дх҃а, є҆ди́наго бг҃а, є҆мꙋ́же сла́ва во вѣ́ки, а҆ми́нь.
Въ ца́рство ѕлочести́вагѡ діоклитіа́на, є҆два̀ кото́рый гра́дъ та́кѡ мч҃нческою ѡ҆багри́сѧ кро́вію, ꙗ҆́коже нікомиді́а, въ не́йже толи́кое мно́жество вѣ́рныхъ ѹ҆бива́емо за хрс̃та̀ бѧ́ше, ꙗ҆́кѡ во є҆ди́нъ мцс̃ъ седмьна́десѧть ты́сѧщъ мч҃нкѡвъ и҆зочте́сѧ, кромѣ̀ ѻ҆́нѣхъ двꙋ̀ те́мъ и҆̀же въ цр҃кви въ де́нь ржс̃тва̀ хрс̃то́ва сожже́ни бы́ша.
Сіе́ же непови́нное вѣ́рныхъ закла́ніе не є҆ди́нымъ сконча́сѧ мцс̃емъ, но на мно́гое вре́мѧ простре́сѧ, тѧ́жкомꙋ и҆ лю́томꙋ належа́щꙋ гоне́нію, въ не́же коли́ко хрс̃тіа́нъ бы́сть ѹ҆біе́но, кто̀ и҆зчестѝ мо́жетъ; то́чію са́мъ бг҃ъ мно́жество ѕвѣ́здъ и҆счита́ѧй.
въ то́мъ же гра́дѣ нікомиді́йскомъ и҆ сіѧ̀ ст҃а́ѧ мч҃ница васілі́сса пострада̀.
Сла́ва же всеси́лномꙋ бг҃ꙋ, ꙗ҆́кѡ не то́чію въ лю́дехъ соверше́нныхъ, но и҆ въ ма́лыхъ дѣ́тѣхъ вѣ́сть вели́кꙋю свою̀ пока́зывати си́лꙋ.
Та́ бо мч҃нца бѣ̀ девѧтѝ лѣ́тъ ѻ҆трокови́ца, чи́стаѧ жениха̀ нбс̃нагѡ невѣ́ста, предста́влена же нікомиді́йскомꙋ и҆ге́мѡнꙋ а҆леѯа́ндрꙋ, си́це дерзнове́ннѡ и҆сповѣ́да хрс̃та̀, ꙗ҆́кѡ всѣ̑мъ диви́тисѧ благоразꙋ́мію и҆ свобо́дномꙋ ꙗ҆зы́кꙋ є҆ѧ̀, ꙗ҆́коже бо мꙋ́жъ соверше́нъ, та́кѡ ѡ҆ че́сти гдс̃ней прѧ́шесѧ съ мꙋчи́телемъ.
<#40>
тꙋ́ю по мно́гихъ ласка́телныхъ словесѣ́хъ и҆ ѡ҆бѣща́ніѧхъ зрѧ̀ мꙋчи́тель непрекло́ннꙋ, повелѣ̀ би́ти въ лицѐ.
ѻ҆на́ же бл҃годарѝ бг҃а.
та́же повелѣ̀ совлещѝ съ неѧ̀ ѻ҆дє́жды, и҆ ро́згами би́ти ю̀.
ѻ҆на́ же бо́лшее бл҃годаре́ніе воздадѐ бг҃ꙋ.
разъѧри́всѧ же и҆ге́мѡнъ, повелѣ̀ ю̀ вѧ́щше би́ти, и҆ толи́кѡ біе́на бы́сть по всемꙋ̀ тѣ́лꙋ, ꙗ҆́кѡ бы́ти пло́ти є҆ѧ̀ є҆ди́ною ꙗ҆́звою.
ѻ҆на́ же возопѝ: бж҃е, бл҃годарю́ тѧ ѡ҆ всѣ́хъ.
По се́мъ повелѣ̀ провертѣ́ти є҆ѧ̀ гле́знѣ, и҆ ѡ҆цѣпи́вше повѣ́сити ю̀ стремгла́въ, подъ̃ не́ю же возгнѣ́щше ѻ҆́гнь, возложи́ша на него̀ смо́лꙋ и҆ сѣ́рꙋ, є҆ле́й и҆ ѻ҆́лово, ꙗ҆́кѡ да нꙋ́ждною болѣ́знію и҆ ды́мною лю́тостію ско́рѡ и҆́здхнетъ.
Ст҃а́ѧ же та́кѡ стра́ждꙋщи, ꙗ҆́кѡ въ ра́йстѣй прохла́дѣ поѧ́ше, хвалѧ̀ бг҃а.
Ви́дѣвъ же и҆ге́мѡнъ, ꙗ҆́кѡ въ посмѣ́хъ вмѣнѧ́етъ мꙋче́ніе є҆гѡ̀, повелѣ̀ разжещѝ пе́щь, и҆ та́мѡ воврещѝ ст҃ꙋ́ю.
Ѻ҆на́ же зна́менавши себѐ чс̃тна́гѡ крс̃та̀ зна́меніемъ, вни́де посредѣ̀ пла́мене, и҆ стоѧ̀ на мно́гъ ча́съ во ѻ҆гнѝ горѧ́щемъ, безъ̃ вреда̀ соблюде́на бы́сть.
вси́ же зрѧ́щіи ѹ҆жаса́хꙋсѧ и҆ недоꙋмѣва́хꙋсѧ ѡ҆ пресла́вномъ то́мъ видѣ́ніи.
та́же и҆зве́дше ю̀ и҆зъ̃ пе́щи, пꙋсти́ша на ню̀ два̀ льва̀ да снѣдѧ́тъ ю̀.
Ст҃а́ѧ же помоли́вшисѧ, цѣла̀ пребы́сть ѿ ѕвѣре́й: мл҃тва бо дѣви́ческаѧ ꙗ҆́коже и҆ даніи́лова заградѝ ѹ҆ста̀ львѡ́мъ.
Сіѧ̀ ви́дѣвъ и҆ге́мѡнъ а҆леѯа́ндръ, ѹ҆жасе́сѧ, и҆ а҆́ки во и҆зстꙋпле́ніи бы́сть на до́лгъ ча́съ.
по се́мъ речѐ: сѐ сꙋ́ть сꙋдбы̀ бж҃іѧ.
и҆ а҆́біе припадѐ къ нога́мъ ст҃ы́ѧ, глаго́лѧ: поми́лꙋй мѧ̀ рабо̀ нбс̃нагѡ цр҃ѧ̀ и҆ бг҃а, и҆ прости́ ми є҆ли̑ка тѝ показа́хъ ѕла̑ѧ, бг҃а же твоего̀ ѡ҆ мнѣ̀ помолѝ, да не погꙋби́тъ мѧ̀ за тѧ̀: се́ бо и҆ а҆́зъ ѿ ны́нѣ вѣ́рꙋю въ него̀.
Тогда̀ ст҃а́ѧ мч҃нца ѿве́рзши ѹ҆ста̀ своѧ̀, велегла́снѡ просла́ви млс̃рдаго бг҃а, просвѣти́вшаго слѣпотꙋ̀ и҆ге́мѡновꙋ, и҆ на позна́ніе и҆́стины наста́влшаго.
призва́вши же а҆нтѡні́на є҆пс̃кпа, повелѣ̀ ѡ҆гласи́ти є҆го̀, и҆ наꙋчи́вши вѣ́рѣ крс̃ти́ти.
и҆ бы́сть вели́каѧ ра́дость ѡ҆брѣ́тшымсѧ та́мѡ вѣ́рнымъ ѡ҆ ѡ҆браще́ніи а҆леѯа́ндровѣ, и҆́же кр҃ще́нъ бы́въ, ка́ѧшесѧ ѡ҆ пе́рвомъ ѕлоче́стіи свое́мъ, и҆ ѡ҆ мꙋчи́телствѣ, и҆́мже погꙋблѧ́ше и҆сповѣ́дающихъ хрс̃та̀.
молѧ́шесѧ же ст҃ѣ́й васілі́ссѣ, да хода́тайствꙋетъ є҆мꙋ̀ млс̃ть ѹ҆ бг҃а, є҆ѧ́же хода́тайствомъ и҆ моли́твами вма́лѣ вре́мени и҆спо́лнь и҆́стиннагѡ покаѧ́ніѧ, преста́висѧ ко гдс̃ꙋ во и҆сповѣ́даніи до́бромъ, и҆ погребе́нъ бы́сть вѣ́рными че́стнѡ.
Ст҃а́ѧ же по погребе́ніи є҆гѡ̀ и҆зы́де и҆зъ̃ гра́да, ꙗ҆́кѡ трѝ по́прища, и҆ возжажда́вши ѡ҆брѣ́те ка́мень, ста̀ на не́мъ и҆ помоли́сѧ, и҆ а҆́біе и҆скипѣ̀ вода̀ и҆зъ̃ ка́мене.
ѿ неѧ́же пи́вши, ѿи́де ма́лѡ ѿтꙋ́дꙋ, и҆ прекло́нши колѣ́на на зе́млю съ мл҃твою, предадѐ дꙋ́хъ сво́й гдс̃ви.
Сіѐ ѹ҆вѣ́далъ є҆пс̃кпъ а҆нтѡні́нъ, пріи́де и҆ погребѐ ст҃ꙋ́ю, бли́зъ ка́мене гро́бъ сотвори́лъ, и҆дѣ́же мл҃твою є҆ѧ̀ вода̀ и҆зы́де.
Тоѧ̀ мл҃твами гдс̃и, и҆зле́й на́мъ вели́кꙋю и҆ бога́тꙋю млс̃ть, а҆ми́нь.
Въ то́же де́нь ст҃а́гѡ сщ҃енномч҃нка а҆рістіо́на є҆пс̃кпа а҆леѯандрі́йскагѡ: И҆ па́мѧть прпд̃бнагѡ ѻ҆ц҃а̀ ѳеокті́ста, спо́стника бы́вша є҆ѵѳѵ́мію вели́комꙋ.
Мч҃никосло́віе ри́мское въ се́й де́нь полага́етъ па́мѧть ст҃ы́ѧ фі́вы, ю́же ст҃ы́й а҆пс̃лъ па́ѵелъ въ посла́ніи къ ри́млѧнѡмъ въ главѣ̀ ѕ҃і. воспомина́етъ гл҃го́лѧ: врꙋча́ю ва́мъ фі́вꙋ сестрꙋ̀ на́шꙋ, сꙋ́щꙋю слꙋжи́тельницꙋ цр҃кви ꙗ҆́же въ кегхре́ехъ: да пріи́мете ю̀ ѡ҆ гдс̃ѣ досто́йнѣ ст҃ы́мъ и҆ споспѣ́шствꙋйте є҆́й, ѡ҆ не́йже а҆́ще ѿ ва́съ потре́бꙋетъ ве́щи: и҆́бо сіѧ̀ застꙋ́пница мнѡ́гимъ бы́сть, и҆ самомꙋ̀ мнѣ̀.
Кегхре́и же, бѧ́ше ве́сь, ю̀ приста́нище кораблє́мъ въ корі́нѳѣ.