<#140>

Мѣ́сѧца септе́мвріа въ в҃і. де́нь.

Житіѐ и҆ страда́ніе ст҃а́гѡ сщ҃енномч҃нка а҆ѵтоно́ма.

Ра́вное є҆́сть ѕло̀, и҆ є҆́же глаго́лати неподоба̑ющаѧ, и҆ є҆́же молча́нію предава́ти та̑, ꙗ҆̀же сꙋ́ть полє́зна и҆ чє́стна.
ꙗ҆́коже бо вреди́тъ мы̑сли слы́шащихъ глаго́лѧй нечє́стнаѧ, та́кѡ ѹ҆молчева́ѧй дѡ́браѧ ст҃ы́хъ дѣѧ̑ніѧ, лиша́етъ бл҃гочести́выхъ по́льзы.
тогѡ̀ ра́ди бл҃же́нное а҆ѵтоно́ма ст҃а́гѡ житіѐ, не молча́ніемъ покры́ти ѹ҆мы́слихомъ, но писа́ніемъ слы́шанію бл҃гочести́выхъ преда́ти потща́хомсѧ.
Бѣ̀ ѹ҆́бѡ то́й бжс̃твенный мꙋ́жъ а҆ѵтоно́мъ, є҆пс̃кпскою во і҆та́ліи ѹ҆краше́нъ че́стію, въ діоклитіа́ново ца́рство.
Наста́вшꙋ же лю́томꙋ на хрс̃тіа́ны гоне́нію, помѧнꙋ̀ словеса̀ хрс̃то́ва, во є҆ѵг̃ліи речє́ннаѧ: є҆гда̀ го́нѧтъ вы̀ во гра́дѣ се́мъ, бѣ́гайте въ дрꙋгі́й.
и҆ ѡ҆ста́вивъ і҆та́лію, пріи́де въ віѳѷні́ю, и҆ бж҃іимъ манове́ніемъ пости́же мѣ́сто нѣ́кое, є҆́же нарица́шесѧ соре́ѡсъ.
та́мѡ ѿ пꙋтѝ пріѧ́тъ бы́сть нѣ́кіимъ страннолю́бцемъ корни́ліемъ, ѹ҆ негѡ́же мно́гое поживѐ вре́мѧ, и҆ проповѣ́дꙋѧ хрс̃та̀, ѡ҆браща́ше є҆́ллины къ хрс̃тіа́нстѣй вѣ́рѣ.
Приѡбрѣ́те же та́мѡ не ма́ло дꙋ́шъ бг҃ꙋ, собира́шесѧ бо мно́жество люде́й въ до́мъ корни́ліевъ, послꙋ́шати ѹ҆че́ніѧ а҆ѵтоно́мова.
Ѻ҆́нъ же ꙗ҆́кѡ нѣ́который а҆пс̃лъ, гл҃го́лаше и҆̀мъ сло́во бж҃іе со всѧ́кимъ дерзнове́ніемъ невозбра́ннѡ, и҆́бо дѣ́йствова въ не́мъ то́йже ст҃ы́й дх҃ъ, и҆́же на ст҃ы́ѧ а҆пс̃толы въ ꙗ҆зы́цѣхъ ѻ҆́гненныхъ и҆ногда̀ сни́де, и҆ возжига́ше про́повѣдію а҆ѵтоно́мовою срд̃ца̀ человѣ́ческаѧ къ бл҃гоче́стію и҆ любвѝ бж҃іей.
слы́шаще бо є҆гѡ̀ ѹ҆че́ніе ѹ҆милѧ́хꙋсѧ, и҆ любе́знѡ пріе́млѧхꙋ гл҃ы є҆гѡ̀, и҆ просѧ́хꙋ кр҃ще́ніѧ ѿ негѡ̀.
и҆ толи́кѡ на то́мъ мѣ́стѣ люде́й къ вѣ́рѣ ст҃о́й приведѐ, ꙗ҆́кѡ не вмѣща́ти до́мꙋ корни́ліевꙋ собра́ніѧ вѣ́рныхъ.
Созда́ же и҆̀мъ цр҃ковь во и҆́мѧ ст҃а́гѡ а҆рхістрати́га міхаи́ла воево́ды си́лъ нбс̃ныхъ, ѿдаѧ̀ є҆мꙋ̀ новопросвѣщє́нныѧ лю́ди въ сохране́ніе, ꙗ҆́кѡ храни́телю ро́да хрс̃тіа́нскагѡ.
и҆ поста́вивъ корни́ліа діа́кономъ, и҆ слове́сное ста́до хрс̃то́во є҆мꙋ̀ врꙋчи́въ, ѿи́де въ лѷкаѡ́нію и҆ і҆саѵрі́ю, жела́ѧ и҆ та́мѡ проповѣ́дникъ бл҃гоче́стіѧ бы́ти.
Потрꙋди́всѧ же въ сло́вѣ бл҃говѣ́стіѧ вре́мѧ дово́лно, па́ки къ корни́лію возврати́сѧ, посѣща́ѧ приѡбрѣ́тенныѧ хрс̃то́вы ѻ҆́вцы: и҆ поста́вивъ корни́ліѧ пресвѵ́теромъ, съ ни́мъ вкꙋ́пѣ человѣ́чꙋ слꙋжа́ше спасе́нію.
Є҆гда́ же ѕлочести́вый ца́рь діоклитіа́нъ пріи́де въ нікомиді́ю, хотѧ̀ ве́сь ро́дъ хрс̃тіа́нскій погꙋби́ти, тогда̀ и҆ ст҃ы́й а҆ѵтоно́мъ ꙗ҆́кѡ въ хрс̃тіа́нѣхъ и҆зѧ́щный, на мꙋче́ніе ѿ і҆дѡлопокло́нникѡвъ и҆́сканъ бы́сть.
Ѻ҆́нъ же мно́жайшыѧ є҆щѐ лю́ди ѿ тмы̀ бѣсо́вскіѧ къ свѣ́тꙋ позна́ніѧ бг҃а приводи́ти жела́ѧ, не вдадѐ себѐ <#141> въ рꙋ́ки мꙋчи́телей, но хранѧ̀ бл҃гопотре́бный цр҃кви живо́тъ сво́й, ѿплы̀ въ клаѵдіѡпо́ль стоѧ́щій на мо́ри є҆ѵѯі́нстѣмъ, и҆ сѣ́ѧше та́мѡ сѣ́мѧ сло́ва бж҃іѧ: є҆́же па́дающи на до́брꙋю срд̃цъ людски́хъ зе́млю, вско́рѣ бж҃іею бл҃года́тію принесѐ мнѡ́гіѧ дх҃о́вныѧ плоды̀, и҆ до́брѣ всѧ̑ ꙗ҆̀же къ бл҃гоче́стію ѹ҆пра́вивъ, и҆ наста́вивъ на пꙋ́ть спасе́ніѧ, па́ки возврати́сѧ въ соре́ѡсъ.
и҆ ви́дѣвъ мно́жащꙋюсѧ цр҃ковь, поста́ви корни́ліѧ є҆пс̃кпомъ, са́мъ же въ странꙋ̀ а҆ссі́йскꙋю ѡ҆брати́сѧ, те́рніе безбо́жіѧ и҆скоренѧ́ѧ, насажда́ѧ же ст҃ꙋ́ю во є҆ди́наго бг҃а вѣ́рꙋ.
дѣ́йствꙋющей же ст҃а́гѡ дх҃а бл҃года́ти, мно́гѡ въ странѣ̀ то́й люде́й ѿ заблꙋжде́ніѧ и҆ поги́бели и҆зба́ви, возглаше́ніемъ слове́съ свои́хъ трє́бища і҆́дѡлскаѧ разорѧ́ѧ, и҆ созида́ѧ дх҃ѡ́вныѧ въ срд̃ца́хъ человѣ́ческихъ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ хра́мы.
Та́же па́ки возврати́сѧ посѣти́ти корни́ліа є҆пс̃кпа и҆ врꙋче́ннꙋю є҆мꙋ̀ па́ствꙋ.
ви́дѣвъ же всѣ́хъ въ зако́нѣ гдс̃нѣмъ поꙋча́ющихсѧ, и҆ преꙋспѣва́ющихъ въ добродѣ́телехъ, ѹ҆тѣ́шисѧ, и҆ бл҃годарѧ́ше бг҃а, ꙗ҆́кѡ не дадѐ трꙋдꙋ̀ є҆гѡ̀ вотщѐ бы́ти, но ѹ҆мно́жи цр҃кѡ́внаѧ ча̑да, и҆̀хже ѻ҆́нъ породѝ бл҃говѣствова́ніемъ.
Бли́зъ же гра́да соре́ѡсъ бѣ̀ нѣ́кое мѣ́сто нарица́ющеесѧ лі́мна, є҆гѡ́же жи́теліе всѝ бы́ша помраче́нніи тмо́ю і҆дѡлобѣ́сіѧ.
Ше́дъ ѹ҆́бѡ къ ни́мъ ст҃ль бж҃ій а҆ѵтоно́мъ, проповѣ́да и҆̀мъ хрс̃та̀, и҆ не въ до́лзѣ вре́мени мно́жайшихъ та́мѡ приѡбрѣ́те, и҆ наꙋчи́въ та̑инъ вѣ́ры ст҃ы́ѧ, кр҃ще́ніемъ просвѣтѝ, и҆ причтѐ и҆збра́нномꙋ хрс̃то́вꙋ ста́дꙋ.
ѡ҆ста́вшіи же въ невѣ́рствіи, во є҆ди́нъ ѿ дне́й творѧ́хꙋ пра́здникъ нѣ́коемꙋ скве́рномꙋ своемꙋ̀ бо́гꙋ, и҆ приносѧ́ще жє́ртвы бѣсѡ́мъ, ликова́хꙋ въ хра́мѣ і҆́дѡлстѣмъ.
Новопросвѣще́нніи же лю́діе, и҆́хже бѣ̀ тогда̀ мно́жайшаѧ си́ла та́мѡ, собра́вшесѧ, пріидо́ша съ гнѣ́вомъ къ пра́зднꙋющымъ невѣ̑рнымъ, и҆ ѡ҆проверго́ша и҆́хъ жє́ртвы, и҆ і҆́дѡлы въ пра́хъ сокрꙋши́ша, и҆ разори́ша хра́мъ и҆́хъ до ѡ҆снова́ніѧ, показꙋ́юще и҆̀мъ, ꙗ҆́кѡ бо́зи и҆́хъ ничто́же мо́гꙋтъ, не сопроти́вѧтсѧ бо сокрꙋша́ющымъ и҆̀хъ, нижѐ вопію́тъ, є҆гда̀ бію́тъ и҆̀хъ.
невѣ́рніи же ѡ҆ таково́мъ дѣ́лѣ тѧ́жцѣ прогнѣ́вашесѧ, и҆ мы́шлѧхꙋ, ка́кѡ бы ѿмсти́ти погꙋбле́ніе богѡ́въ свои́хъ, и҆ подо́бнагѡ вре́мене на то̀ и҆ска́хꙋ.
Ѹ҆вѣ́давше же де́нь, во́ньже слꙋжи́тель гдс̃нь а҆ѵтоно́мъ и҆мѣ̀ приноси́ти безкро́внꙋю бг҃ꙋ же́ртвꙋ въ созда́нной ѿ негѡ̀ цр҃квѣ ст҃а́гѡ а҆рхістрати́га міхаи́ла, во гра́дѣ соре́ѡсъ: собра́ша свои́хъ всѣ́хъ, и҆̀же ѿ ѻ҆кре́стныхъ ве́сей, и҆ бы́сть и҆́хъ мно́жество безчи́сленное, и҆ ѹ҆гото́вашасѧ та́йнѡ, ꙗ҆́кѡ да нападꙋ́тъ неча́ѧннѡ на цр҃ковь и҆ ѹ҆бію́тъ предводи́телѧ хрс̃тіа́нскаго а҆ѵтоно́ма, є҆́же и҆ бы́сть.
и҆́бо въ са́мое вре́мѧ бжс̃твенныѧ літꙋргі́и нападо́ша невѣ́рніи на цр҃ковь во мно́жествѣ си́лы своеѧ̀, и҆мꙋ́ще въ рꙋка́хъ, и҆ні́и ѻ҆рꙋ́жіе, и҆ні́и дреко́ліе, а҆ и҆ні́и ка́меніе: и҆ разгна́вше всѣ́хъ бы́вшихъ тогда̀ въ цр҃квѣ вѣ́рныхъ, ст҃а́го а҆ѵтоно́ма при бжс̃твенномъ ѻ҆лтарѣ̀ <#142> неми́лостивнѣ ѹ҆би́ша, и҆ ѡ҆мочи́сѧ ве́сь ѻ҆лта́рь ст҃о́ю є҆гѡ̀ кро́вію.
Та́кѡ ст҃и́тель безкро́внꙋю приносѧ̀ бг҃ꙋ же́ртвꙋ, са́мъ крова́ваѧ же́ртва принесе́сѧ въ пренбс̃ный же́ртвенникъ.
Ѹ҆би́вше же є҆го̀ невѣ́рніи, намета́ша на него̀ мно́жество ка́меніѧ, и҆́мже біѧ́хꙋ: ѻ҆́вы бо ѻ҆рꙋ́жіи и҆збода́хꙋ того̀, и҆ні́и же біѧ́хꙋ древесы̀, а҆ и҆ні́и ка́меніемъ ѹ҆дарѧ́хꙋ, и҆ сотво́рше торжество̀, ꙗ҆́кѡ ѿмсти́ша безче́стіе богѡ́въ свои́хъ, ѿидо́ша.
Лежа́ше же ст҃ы́й ѹ҆біе́ный, и҆ бы́сть тогда̀ вели́кое цр҃кви смꙋще́ніе, и҆ неꙋтѣ́шимый вѣ̑рнымъ пла́чь ѡ҆ ѹ҆біе́ніи ѻ҆ц҃а̀ и҆́хъ и҆ па́стырѧ до́брагѡ.
Нѣ́каѧ же діаконі́сса и҆́менемъ марі́а, пріе́мши ст҃о́е тѣ́ло, честно́мꙋ предадѐ погребе́нію.

Преше́дшымъ же лѣ́тѡмъ мнѡ́гимъ по погребе́ніи є҆гѡ̀, є҆гда̀ наста̀ вели́кій кѡнстанті́нъ ца́рь, и҆ пріѧ̀ ст҃о́е кр҃ще́ніе, тогда̀ нѣ́кій велмо́жа и҆́менемъ севиріа́нъ, по́сланъ бы́сть ѿ цр҃ѧ̀ кѡнстанті́на во а҆леѯандрі́ю: боѧ́щисѧ же волне́ніѧ морска́гѡ, не сѣ́де въ кора́бль, но земле́ю по́йде по пꙋтѝ сꙋ́щемъ при мо́ри.
По смотре́нію же бж҃ію прилꙋчи́сѧ и҆̀мъ и҆тѝ ми́мѡ гро́ба ст҃а́гѡ сщ҃енномч҃нка а҆ѵтоно́ма, и҆ а҆́біе мскѝ ста́ша, и҆ не можа́хꙋ ни ма́лѡ да́лѣе постꙋпи́ти.
біѧ́хꙋ ꙗ҆̀ бича́ми мно́гѡ, и҆ ни є҆ди́нъ дви́гнꙋсѧ съ мѣ́ста своегѡ̀: ѡ҆блегчи́ша же и҆̀хъ и҆ ѿ бреме́нъ, ꙗ҆̀же везѧ́хꙋ, ѻ҆ба́че ни та́кѡ можа́хꙋ да́лѣе постꙋпи́ти, неви́димою бо ѹ҆де́ржани бы́ша рꙋко́ю.
и҆ бы́сть въ недоꙋмѣ́ніи севиріа́нъ.
Прилꙋчи́сѧ же тогда̀ при не́мъ бы́ти нѣ́коемꙋ мꙋ́жꙋ ст҃ꙋ, и҆́же и҆мѣ̀ да́ръ ска́зовати та̑йны бж҃іѧ, то́й речѐ севиріа́нꙋ: подоба́етъ тѝ на се́мъ мѣ́стѣ воздви́гнꙋти цр҃ковь ст҃о́мꙋ мч҃нкꙋ, є҆гѡ́же здѣ̀ гро́бъ, и҆ а҆́ще то́чію ѡ҆бѣща́ешисѧ то̀ сотвори́ти, а҆́біе ѹ҆́зриши мскѝ твоѧ̀ ско́рѡ текꙋ́щыѧ.
Севиріа́нъ же съ ра́достію ѡ҆бѣща́сѧ, и҆ дви́гнꙋшасѧ съ мѣ́ста своегѡ̀ мскѝ, и҆ поидо́ша ско́рѡ.
Севиріа́нъ ѹ҆́бѡ тогда̀ ма́лъ хра́мъ моли́твенный ст҃о́мꙋ мч҃нкꙋ воздви́же, до́ндеже возврати́тсѧ ѿ а҆леѯандрі́и.
Возврати́всѧ же созда̀ цр҃ковь прекра́снꙋ надъ̃ гро́бомъ ст҃а́гѡ.

По лѣ́тѣхъ же мно́зѣхъ сщ҃е́нникъ нѣ́кій, не вѣ́дый ꙗ҆́кѡ лежа́тъ чс̃тны́ѧ мо́щы ст҃а́гѡ а҆ѵтоно́ма земле́ю покровє́ны въ то́й цр҃кви, разорѝ ю̀, и҆ но́вꙋю на и҆́номъ мѣ́стѣ бли́зъ мо́рѧ созда̀.
пе́рвое же мѣ́сто, мо́щы ст҃а́гѡ въ себѣ̀ подъ̃ спꙋ́домъ и҆мꙋ́щее, пꙋ́сто бѣ̀ шестьдесѧ́тъ лѣ́тъ, да́же до сме́рти зинѡ́на царѧ̀ грекори́мскагѡ.
и҆ никто́же вѣ́дѧше ѡ҆ многоцѣ́нномъ ѻ҆́номъ сокро́вищи, є҆́же земна́ѧ нѣ̑дра въ себѣ̀ кры́ѧхꙋ.
По лѣ́тѣхъ же тѣ́хъ во́инъ є҆ди́нъ ѿ страже́й ца́рскихъ и҆́менемъ і҆ѡа́ннъ, и҆мы́й нѣ́кое повелѣ́ніе ца́рское, пребыва́ше въ тѣ́хъ преждепомѧнꙋ́тыхъ мѣста́хъ соре́ѡсъ и҆ лі́мна: то́й во є҆ди́нъ ѿ дне́й воста́въ по́йде на ло́въ, и҆ бы́въ на мѣ́стѣ, и҆дѣ́же и҆ногда̀ цр҃ковь надъ̃ мощмѝ ст҃а́го стоѧ́ше, ѹ҆зрѣ̀ <#143> та́мѡ за́ѧца бѣжа́ща, и҆ напрѧжѐ лꙋ́къ, пꙋстѝ стрѣлꙋ̀, и҆ ѹ҆бѝ є҆го̀: лови́въ же и҆ и҆ны́ѧ ѕвѣ́ри, возврати́сѧ.
Почива́ющꙋ же є҆мꙋ̀ но́щію на ѻ҆дрѣ̀ свое́мъ, ꙗ҆ви́сѧ во снѣ̀ ст҃ы́й мч҃нкъ а҆ѵтоно́мъ, повелѣва́ѧ созда́ти цр҃ковь на мѣ́стѣ то́мъ, и҆дѣ́же вчера̀ за́ѧца ѹ҆бѝ.
Во́инъ же воста́въ ѿ сна̀, приложѝ ѹ҆се́рдное тща́ніе, да и҆спо́лнитъ повелѣ́нное є҆мꙋ̀, и҆ въ ско́ромъ вре́мени созда̀ цр҃ковь преди́внꙋ во и҆́мѧ сщ҃енномч҃нка а҆ѵтоно́ма, и҆ мо́щы є҆гѡ̀ въ землѝ ѡ҆брѣ́те цѣ́лы безъ̃ всѧ́кагѡ и҆стлѣ́ніѧ, ѿ ни́хъ же мнѡ́гаѧ соверша́хꙋсѧ чꙋдеса̀, и҆ и҆сточа́хꙋсѧ и҆сцѣлє́ніѧ болѧ́щымъ.
Ѡ҆ нетлѣ́ніи же ст҃ы́хъ є҆гѡ̀ моще́й бл҃же́нный сѷмеѡ́нъ метафра́стъ гл҃го́летъ си́це: а҆́зъ ви́дѧ до́блѧго подви́жника, и҆ по сме́рти є҆стество̀ побѣжда́юща, востаю̀ къ бж҃ію славосло́вію: прини́кши бо и҆ногда̀ ѻ҆чи́ма во гро́бъ мч҃ническій, зрѣ́хъ ст҃ы́ѧ є҆гѡ̀ мо́щы не_побѣжде́нны пребы́вшыѧ си́лою сме́рти.
ꙗ҆́же бо ве́сь живо́тный соста́въ тремѝ де́нми хва́литсѧ разори́ти, ѹ҆жѐ ѿ толи́кихъ мно́гихъ лѣ́тъ не возмо́же пресвѣ́тлагѡ тогѡ̀ мꙋ́жа ни є҆ди́нагѡ вла́са и҆стли́ти.
Глава̀ со власы̀ неврежде́нна, и҆ лицѐ є҆гѡ̀ цѣ́ло, ко́жа крѣпка̀, ни погꙋби́ша власѡ́въ вѣ́жди є҆гѡ̀, то́чію ѻ҆́чи смѣ́жены.
И҆ зрѧ́щꙋ мѝ на него̀, ви́дѧшесѧ, ꙗ҆́кѡ зако́нъ то́чію сме́рти хранѧ̀, молча́ніе притворѧ́етъ, и҆ всѐ тѣ́ло є҆гѡ̀ цѣ́лы своѧ̀ содержи́тъ соста́вы, ни ѿ главы̀ є҆гѡ̀ что̀ ѿто́ржесѧ, нижѐ ѿ про́чихъ тѣ́ла часте́й что̀ ѿлꙋчи́сѧ.
Та́кѡ вѣ́сть гдс̃ь прославлѧ́ти тѣ́хъ, и҆̀же є҆го̀ во свои́хъ тѣлесѣ́хъ просла́виша.
Томꙋ́ бо подоба́етъ всѧ́каѧ сла́ва, че́сть и҆ поклоне́ніе, ны́нѣ и҆ при́снѡ, и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ, а҆ми́нь.

Въ то́йже де́нь па́мѧть сщ҃енномч҃нка корнꙋ́та є҆пс̃кпа нікомиді́йскагѡ, ꙗ҆́же свѧ́занъ и҆ влачи́мъ бы́въ по ѹ҆́лицамъ гра́дскимъ на до́лзѣ, ѹ҆сѣ́ченъ во главꙋ̀ сконча́сѧ: И҆ ст҃а́гѡ мч҃нка і҆ꙋліа́на, и҆ съ ни́мъ четы́редесѧти дрꙋгѡ́въ, въ ца́рство діѡклитіа́ново и҆ маѯіміа́ново, въ галаті́и, ѿ а҆нтѡні́на и҆ге́мѡна за хрс̃та̀ пострада́вшихъ.