Ст҃ы́й а҆пс̃лъ кодра́тъ бѣ̀ въ числѣ̀ седми́десѧти а҆пс̃лѡвъ: проповѣ́да сло́во бж҃іе во а҆ѳи́нѣхъ и҆ въ магнисі́и, и҆дѣ́же и҆ є҆пс̃копомъ бѣ̀, и҆ мно́гихъ ѹ҆че́ніи свои́ми къ свѣ́тꙋ бг҃оразꙋ́міѧ приведѐ, и҆ бы́сть по глаго́лꙋ сіра́ховꙋ: ꙗ҆́кѡ ѕвѣзда̀ ѹ҆́треннѧѧ посредѣ̀ ѻ҆блакѡ́въ: ѻ҆́блацы бо те́мніи є҆́ллинскаѧ безбѡ́жіѧ бѧ́хꙋ, чꙋ́жды свѣ́та бл҃гоче́стіѧ, и҆ сѣдѧ́хꙋ лю́діе ті́и во тмѣ̀ и҆ сѣ́ни сме́ртнѣй.
Ст҃ы́й же а҆пс̃лъ кодра́тъ сло́вомъ бж҃іимъ возсіѧ̀ и҆̀мъ ꙗ҆́кѡ свѣ́тъ ве́лій, просвѣтѝ и҆́хъ тмꙋ̀, низложѝ жє́ртвы скве́рныѧ, сокрꙋшѝ і҆́дѡлы, и҆ разорѝ бѣсо́вскіѧ хра́мы мл҃твою.
И҆ ꙗ҆́коже и҆ногда̀ ѕвѣзда̀ восто́чнымъ царє́мъ, та́кѡ ѻ҆́нъ лю́демъ ко хрс̃тꙋ̀ пꙋ́ть показа̀: и҆ ꙗ҆́кѡ ѹ҆́треннѧѧ ѕвѣзда̀ веде́тъ по себѣ̀ со́лнце, та́кѡ ѻ҆́нъ введѐ въ мі́ръ вели́кое свѣти́ло вѣ́ры, и҆ ѡ҆свѣтѝ мра́чныѧ дꙋ́шы человѣ́ческіѧ.
Но тма̀ всегда̀ ненави́дитъ свѣ́та: безбо́жніи бо є҆́ллини ви́дѧще і҆́дѡлы своѧ̑ ѿ ст҃а́гѡ кодра́та попира́ема, и҆ бѣ́сы прогони́мы, и҆ ѕлоче́стіе и҆́хъ и҆скоренѧ́емо, воздвиго́ша гоне́ніѧ на а҆пс̃ла, и҆ ꙗ҆́кѡ дрꙋга́го стефа́на, ка́меніемъ кодра́та ст҃а́го побива́хꙋ.
Наме́танъ же бы́въ ка́меніемъ, жи́въ соблюде́сѧ бл҃года́тію хрс̃то́вою.
та́же во ѹ҆́захъ посажде́нъ, и҆ гла́домъ дрꙋчи́мь бы́сть надо́лзѣ: ѻ҆каѧ́нніи бо і҆дѡлопоклѡ́нницы, ѿѧ́ша тѣле́снꙋю пи́щꙋ семꙋ̀, и҆́же и҆́хъ насыща́ше дꙋ́шы, не бра́шномъ ги́блющимъ, но бра́шномъ пребыва́ющимъ въ животѣ̀ вѣ́чномъ.
И҆ гла́домъ морѧ́ще ст҃а́го, са́ми погиба́хꙋ ѿ гла́да тогѡ̀, ѡ҆ не́мже писа́ніе: не гла́дъ хлѣ́ба, но гла́дъ слы́шаніѧ сло́ва гдс̃нѧ.
Не возмо́гше же ѹ҆мори́ти гла́домъ сего̀, и҆́же при́снѡ свы́ше бжс̃твенною ѹ҆крѣплѧ́шесѧ пи́щею: са́ми вѣ́чною ѹ҆мро́ша сме́ртію.
<#211>
Кондра́тъ же ст҃ы́й, а҆́ще и҆ ѹ҆́мре по мно́гихъ мꙋ́кахъ, ѻ҆ба́че дꙋша̀ є҆гѡ̀ въ рꙋцѣ̀ бж҃іей живе́тъ, и҆ не прико́снетсѧ є҆́й мꙋ́ка.
Сконча̀ по́двигъ мꙋче́ніѧ при царѣ̀ а҆дріа́нѣ, нача́ же вѣ́чный живо́тъ при цр҃ѣ̀ сла́вы і҆и҃сѣ хрс̃тѣ̀: съ ни́мъ страда̀, съ ни́мъ и҆ прославлѧ́етсѧ въ црс̃твіи є҆гѡ̀.
Ст҃о́е же є҆гѡ̀ тѣ́ло положено̀ въ магни́сіи, и҆ и҆сточа́етъ мнѡ́гаѧ и҆сцѣлє́ніѧ недꙋ́жнымъ.
Сі́и ст҃і́и ѿ лѷді́йскіѧ страны̀ бѣ́ша, ѻ҆́ба вкꙋ́пѣ сꙋ́ще дѣтмѝ, кни́гъ ѹ҆чи́шасѧ въ нѣ́коей ѻ҆би́тели, и҆ всѧ́кою добродѣ́телію себѐ ѹ҆краша́юще, и҆до́ша ѿ си́лы въ си́лꙋ.
Во́зраста же мꙋ́жескагѡ доспѣ́вше, ѵ҆па́тій и҆́ноческое на сѧ̀ пріѧ̀ житіѐ, да пребыва́етъ въ безмо́лвіи рабо́таѧ бг҃ꙋ: а҆ндре́й же ѿлꙋчи́сѧ на по́льзꙋ дꙋша́мъ человѣ́ческимъ, и҆ кли́рікъ бы́въ, прилѣжа́ше сло́вꙋ бж҃ію, ѹ҆ча̀ лю́ди хрс̃то́вы въ цр҃кви бж҃іей.
Ѻ҆́ба же воздержа́ніе и҆мѣ́ѧхꙋ вели́ко, и҆ смиреномꙋ́дріе, и҆ любо́вь ко всѣ́мъ нелицемѣ́рнꙋ.
Ѡ҆ и҆́хже добродѣ́телномъ житіѝ ѹ҆вѣ́давъ є҆фе́сскій а҆рхіепс̃кпъ, призва̀ и҆̀хъ къ себѣ̀, и҆ по́льзовавсѧ ѿ и҆́хъ бесѣ́ды, возлюбѝ и҆̀хъ ѕѣлѡ̀, и҆ поста́ви нꙋ́ждею ѵ҆па́тіа є҆пс̃кпомъ а҆сіа́нстѣй цр҃кви: не досто́итъ, речѐ, таково́мꙋ свѣти́лникꙋ подъ̃ спꙋ́домъ пꙋсты́ннымъ бы́ти, но на свѣ́щницѣ ст҃и́тельства, да просвѣща́етъ цр҃ковь бж҃ію ѹ҆че́ніемъ: а҆ндре́а же сщ҃е́нникомъ ѹ҆чинѝ.
И҆ бы́ша сі́и два̀ свѣти́лника пресвѣ́тлыѧ въ цр҃кви бж҃іей, просвѣща́юще ю̀ премꙋ́дрыми ѹ҆че́ніи и҆ чи́стымъ житіе́мъ.
По то́мъ же є҆гда̀ ле́въ и҆са́врѧнинъ ца́рь гре́ческій воздви́же хꙋлы̑ на ст҃ы́ѧ і҆кѡ́ны, и҆ по всемꙋ̀ ца́рствꙋ своемꙋ̀ дадѐ за́повѣдь, да и҆змета́емы бꙋ́дꙋтъ і҆кѡ́ны ѿ хра́мѡвъ бж҃іихъ, и҆ да никто́же и҆̀мъ покланѧ́етсѧ.
тогда̀ сі́и ст҃і́и ѹ҆чи́тели ѵ҆па́тій и҆ а҆ндре́й проти́вꙋ і҆кѡнобо́рцєвъ мно́гѡ глаго́лахꙋ, ѹ҆ча́ще лю́ди па́ствы своеѧ̀, да царе́ва не послꙋ́шаютъ безбо́жнагѡ повелѣ́ніѧ.
Слы́шавъ же ѡ҆ ни́хъ ца́рь, привестѝ и҆̀хъ къ себѣ̀ повелѣ̀, и҆ мно́гѡ нꙋ́ди и҆̀хъ ѿврещи́сѧ почита́ніѧ ст҃ы́хъ і҆кѡ́нъ: и҆ препира́ше и҆̀хъ мꙋдрецы̀ свои́ми, но не возмо́же поколеба́ти крѣ́пкихъ столпѡ́въ цр҃ко́вныхъ.
и҆̀хже затвори́вши въ темни́цѣ, надо́лзѣ держа́ше, и҆ всѧ́чески тща́шесѧ привестѝ къ своемꙋ̀ є҆диномы́слію.
Та́же би́ти и҆̀хъ неща́днѡ повелѣ̀, по се́мъ съ главы̀ и҆́хъ ко́жꙋ со власы̀ ѡ҆дра̀, и҆ брады̑ и҆́хъ смоло́ю пома́завши запалѝ, и҆ ст҃ы́ѧ і҆кѡ́ны многоцѣ́нныѧ на глава́хъ и҆́хъ сожжѐ.
ѻ҆ни́ же всѧ̀ сіѧ̑ до́блественнѡ терпѧ́хꙋ, и҆ жи́ви бѧ́хꙋ си́лою бж҃іею.
По се́мъ посредѣ̀ гра́да влачи́ти и҆̀хъ повелѣ̀ ѕвѣронра́вный ле́въ по и҆́мени и҆ житіѐ и҆мѣ́ющій: ꙗ҆́коже бо и҆́мѧ, та́кѡ и҆ нра́вы є҆гѡ̀ бѧ́хꙋ ѕвѣри́ны: и҆ влачи́ми <#212> бы́ша ст҃і́и по гра́дꙋ въ посмѣ́хъ всѣ̑мъ.
на коне́цъ закла́ша и҆̀хъ ꙗ҆́кѡ а҆́гнцєвъ, и҆ та́кѡ дꙋ́шы своѧ̑ въ рꙋ́цѣ бж҃іи преда́ша, за ст҃ы́ѧ пострада́вше і҆кѡ́ны.
Тѣлеса́ же и҆̀хъ взе́мше, погребо́ша съ подоба́ющею мꙋ́ченикѡмъ че́стію.
Є҆ѵсе́вій ст҃ы́й бѣ̀ въ странѣ̀ фінікі́йстѣй, потае́нный хрс̃тіа́нинъ: є҆гда́ же наста̀ гоне́ніе вели́ко на хрс̃тіа́ны ѿ є҆́ллинѡвъ, и҆̀же, и҆дѣ́же можа́хꙋ хрс̃тіа́нина ꙗ҆́ти, мꙋ́чахꙋ разли́чнѣ: и҆ мно́зи вѣ́рніи бѣ́гающе ѿ рꙋ́къ є҆́ллинскихъ, кры́ѧхꙋсѧ по незна́емымъ мѣста́мъ.
Тогда̀ є҆ѵсе́вій размы́сливъ словеса̀ хрс̃то́ва сіѧ̀: всѧ́къ и҆́же и҆сповѣ́сть мѧ̀ предъ̃ человѣ́ки, и҆сповѣ́мъ є҆го̀ и҆ а҆́зъ предъ̃ ѻ҆ц҃е́мъ мои́мъ, и҆́же на нб҃сѣ́хъ: и҆спо́лнисѧ бжс̃твенныѧ ре́вности, и҆ ше́дъ ста̀ предъ̃ кнѧ́земъ гра́да тогѡ̀, и҆ речѐ: что̀ безꙋ́мствꙋеши бг҃обо́рче, гонѧ̀ па́ствꙋ хрс̃то́вꙋ;
Кнѧ́зь же воззрѣ́въ на него̀ речѐ: ты̀ кто̀ є҆сѝ; ѻ҆́нъ же ѿвѣща̀: хрс̃то́въ ра́бъ є҆́смь, є҆гѡ́же ты̀ вра́гъ є҆сѝ.
Кнѧ́зь же разгнѣ́вавсѧ речѐ: ѿкꙋ́дꙋ тебѣ̀ ѻ҆каѧ́нне пріи́де сицево́е дерзнове́ніе, ꙗ҆́кѡ предста́лъ ми є҆сѝ безче́стити мѧ̀ кнѧ́зѧ сꙋ́ща;
Є҆ѵсе́вій же ѿвѣща̀: ре́вность по гдс̃ѣ мое́мъ і҆и҃сѣ хрс̃тѣ̀ подви́же мѧ, да ѡ҆бличꙋ̀ слѣпотꙋ̀ ва́шꙋ, ѡ҆безꙋ́мистесѧ бо покланѧ́ющесѧ бѣ́сꙋ, а҆ не бг҃ꙋ.
Тогда̀ кнѧ́зь повелѣ̀ ѡ҆бнажи́ти є҆го̀, и҆ повѣ́сивше строга́ти тѣ́ло є҆гѡ̀: стро́ганъ же бы́сть ѻ҆́стрымъ желѣ́зомъ надо́лзѣ, ꙗ҆́кѡ и҆ косте́мъ є҆гѡ̀ ꙗ҆влѧ́тисѧ.
та́же ѻ҆́цтомъ съ со́лію полива́хꙋ, и҆ потира́хꙋ ра̑ны є҆гѡ̀, всѧ́ же сіѧ̑ до́блественнѡ терпѣ̀ хрс̃то́въ и҆сповѣ́дникъ, а҆́ки въ чꙋжде́мъ тѣлесѝ стражда̀, и҆ ра́довашесѧ во страда́ніихъ свои́хъ, и҆сполнѧ́ѧ лише́ніе скорбе́й хрс̃то́выхъ во пло́ти свое́й.
По претерпѣ́ніи тѣ́хъ мꙋ́къ глаго́лахꙋ мꙋчи́тели: пожрѝ богѡ́мъ, и҆ жи́въ бꙋ́деши: а҆́ще же не по́жреши, то погꙋби́мъ тѧ̀ до конца̀.
ѻ҆́нъ же ѿвѣща̀: вы́ мѧ погꙋбитѐ, но хрс̃то́съ мо́й ѡ҆брѧ́щетъ мѧ, за него́же а҆́зъ до конца̀ хощꙋ̀ терпѣ́ти, претерпѣ́вый бо до конца̀, то́й сп҃се́тсѧ.
Ви́дѣвше же є҆гѡ̀ непрекло́нна сꙋ́ща, мече́мъ главꙋ̀ є҆мꙋ̀ ѿсѣко́ша.
и҆ та́кѡ взы́де на нб҃са̀, пріѧ́ти вѣне́цъ добро́ты ѿ рꙋкѝ гдс̃ни.
Прі́скъ же ст҃ы́й во фрѷгі́и и҆сповѣ́да и҆́мѧ хрс̃то́во, и҆ мно́гихъ ѿ є҆́ллинъ ко хрс̃тꙋ̀ приведѐ.
та́же ꙗ҆́тъ бы́сть нечести́выми, и҆ повѣ́шенъ, и҆ стро́ганъ по ребрѡ́мъ глꙋбо́кѡ, и҆ а҆́ки зе́млю тѣ́ло є҆го̀ ногтмѝ желѣ́зными и҆зъ̃ѡра́ша, да сѣ́етсѧ кро́вь мч҃ническаѧ въ возраще́ніе и҆ ѹ҆множе́ніе хрс̃то́вы цр҃кве.
Нѣ́цыи же ѿ нечести́выхъ та́мѡ стоѧ́ще, и҆ на таково́е лю́тое строга́ніе и҆ <#213> мч҃ническꙋю кро́вь и҆злива́емꙋю взира́юще, бо́лшею ꙗ҆́кѡ ѕвѣ́ріе разсвирѣ́пѣша ꙗ҆́ростію, и҆ и҆звле́кше своѧ̑ мечѝ, пробода́хꙋ ст҃а́го: є҆го́же по всемꙋ̀ тѣлесѝ и҆збо́дше, на коне́цъ главꙋ̀ є҆мꙋ̀ ѹ҆сѣко́ша.
Та́кѡ пострада̀ за свидѣ́телство і҆и҃съ хрс̃то́во до́брый и҆сповѣ́дникъ, є҆го́же ны́нѣ хрс̃то́съ и҆сповѣ́дꙋетъ предъ̃ ѻ҆ц҃е́мъ свои́мъ, и҆́же на нб҃сѣ́хъ, є҆мꙋ́же сла́ва во вѣ́ки вѣкѡ́въ, а҆ми́нь.
Въ то́йже де́нь па́мѧть ст҃а́гѡ сщ҃енномч҃нка і҆са́кіѧ є҆пс̃кпа кѵ́прскагѡ.
И҆ ст҃а́гѡ є҆пс̃кпа меле́тіѧ.
Въ про́логѣ въ се́йже де́нь полага́етсѧ прпд̃бный і҆ѡ́на пресвѵ́теръ, ѻ҆те́цъ ст҃ы́мъ и҆сповѣ́дникѡмъ ѳео́дѡрꙋ и҆ ѳеофа́нꙋ начерта́ннымъ.
Но въ мцс̃есло́вахъ па́мѧть є҆гѡ̀ ѹ҆́трѡ положена̀.